nl
/en

Beschikbare Ruimte

Labo's & kantoren van diverse afmetingen nu te huur.

 

Lees meer!

“In een snel evoluerende sector werkt een ‘one size fits all’-aanpak niet”

4 maart 2025

“In een snel evoluerende sector werkt een ‘one size fits all’-aanpak niet”

De automotive industrie evolueert razendsnel, wat vraagt om vernieuwende en toekomstgerichte leer- en ontwikkelstrategieën. Innovative Automotive Services (IAS), een boutique training- en consulting agency dat tien jaar lang gevestigd was op het Wetenschapspark in Niel, speelt hierop in met een unieke benadering van skills-based learning.

 

Voordat het bedrijf de deur van het Wetenschapspark achter zich dichttrekt, blikken we met Alexander Swannet, co-founder van IAS, terug op hun missie, groei en de ervaringen die het bedrijf hier de afgelopen tien jaar heeft opgedaan.

 

Skills-based learning

IAS biedt een brede waaier aan opleidingen, zowel voor technische als commerciële profielen, van techniekers en producttrainers tot sales- en aftersalesmedewerkers, service advisors en managementteams. “Onze trainingen zijn direct gekoppeld aan de praktische taken en processen binnen het bedrijf,” benadrukt Alexander. “We trainen alleen wat écht nodig is, wat de efficiëntie en het leerrendement aanzienlijk verhoogt”.

 

Daarnaast speelt IAS in op een belangrijke trend: de instroom van medewerkers van buiten de sector. “We zien steeds vaker dat mensen uit andere industrieën, zoals retail of elektrotechniek, de overstap maken naar automotive. Ook bij onze reskilling-programma’s trainen we precies de competenties die nodig zijn om snel aan de slag te kunnen”.

 

Opleiden met meetbare impact

Dat IAS verder kijkt dan kennisoverdracht is een van hun meest onderscheidende factoren. Daarnaast zet het bedrijf ook actief in op meetbaarheid. “We merkten dat er ontzettend veel tijd, geld en effort werd gestoken in de trainingsbusiness, zonder duidelijke impact op bedrijfsresultaten. Vragen als: zijn medewerkers effectiever na de training? En heeft de organisatie er financieel baat bij? bleven vaak onbeantwoord”.

 

“Daarom ontwikkelen we opleidingstrajecten die niet alleen efficiënt en praktijkgericht zijn, maar waarvan de impact ook meetbaar is”. Dit maakt IAS niet alleen een opleidingspartner, maar ook een strategische adviseur voor bedrijven die hun medewerkers toekomstbestendig willen maken.

 

Innovatie in leren

Ook op technologisch vlak loopt IAS voorop. Het bedrijf investeert volop in innovatieve leermethoden om trainingen effectiever en toegankelijker te maken. Zo beschikt IAS over virtuele trainingstudio’s, voor interactieve en kwaliteitsvolle sessies op afstand. Daarnaast zet IAS AI-gestuurde software in om trainingscontent sneller en slimmer te personaliseren, vertalen en optimaliseren.

 

“De klassieke opleidingsvorm, waarin een groep deelnemers in een klaslokaal theorie kreeg,  is een overblijfsel uit het industriële tijdperk,” zegt Alexander lachend. “Wij willen vooroplopen in de manier waarop trainingen worden aangeboden”.

 

De toekomst van de sector

De opmars van elektrische voertuigen, digitalisering en veranderende klantverwachtingen zorgen ervoor dat de automotive sector in hoog tempo verandert. IAS ondersteunt bedrijven niet alleen bij de technische omscholing van medewerkers, maar ook bij de mentale shift die nodig is om deze veranderingen te omarmen. “Onze trainingen gaan verder dan alleen technische kennis,” licht Alexander toe. “We maken medewerkers bewust van wat deze transitie betekent voor hun job en hoe ze zich hierop kunnen voorbereiden”. Door in te zetten op levenslang leren, helpt IAS automotive bedrijven om hun medewerkers klaar te stomen voor de toekomst.

 

Sterke samenwerkingen binnen het Wetenschapspark

Alexander kijkt met voldoening terug op tien jaar in het Wetenschapspark. “De omgeving was doorslaggevend voor onze groei,” zegt hij. “We kregen de vrijheid om te experimenteren en te innoveren, zonder dat winstbejag de drijfveer was. Dit is exact het type ondernemingsklimaat dat een scale-up nodig heeft".

 

Hij benadrukt daarnaast de ontzorging die het park bood. “Als ik terugdenk aan de start-up die we tien jaar geleden waren, was niet alleen de omgeving cruciaal, maar ook de ondersteuning. Een bemande receptie, heerlijke drankjes aan de bar en stuk voor stuk sympathieke en behulpzame medewerkers van Team Darwin maakten echt het verschil”.

 

Het Wetenschapspark bood IAS niet alleen een inspirerende werkplek, maar ook toegang tot een dynamisch netwerk van innovatieve bedrijven. Zo werkte IAS samen met at.las (Leveraging Affordable Solutions for Advanced Therapies), een ecosysteem voor bedrijven actief in advanced therapies gevestigd op het Wetenschapspark. “Om hun kennisdeling te versterken, wilde at.las e-learningmodules ontwikkelen met geïntegreerde video’s waarin thought leaders uit de sector hun expertise deelden. We ondersteunden at.las niet alleen bij de productie van deze video’s, maar begeleidde ook de gastsprekers. Voor velen was dit immers een eerste ervaring met presenteren voor een camera of green screen. Om hen optimaal voor te bereiden, ontwikkelden we een best practices-video over presenteren in een digitale omgeving. Een aanpak die perfect aansluit bij de filosofie van IAS: practice what you preach”, besluit Alexander.